Fa més de cinc anys que les Plataformes d’Afectats per la Hipoteca de Catalunya reclamem
mesures d’intervenció sobre el habitatge buits, donada la situació d'emergència habitacional que
es viu a Catalunya i tot l'Estat. Per això considerem un pas endavant que el Govern Català
s’hagi decidit a actuar en el sentit del que ja és un veritable clam popular. Tot i això, després de
gairebé sis anys de ciris econòmica, més de 50.000 execucions hipotecàries a l’Estat (entre les
que Catalunya encapçala tots els rànquings amb 45 execucions hipotecàries diàries durant el
2013) i la manca de recursos públics per afrontar una situació de veritable emergència
habitacional (l’habitatge social suposa un 2% del parc a tot l’Estat, mentre que a 2011 la quantitat
d’habitatge buit es xifrava en un 13,7%), el Govern actua tard i de manera molt tímida.
El passat 2 de maig el Govern de la Generalitat va treure a informació pública l’avantprojecte de
llei de l’impost sobre els habitatges buits
(http://www20.gencat.cat/docs/economia/10_Home/arxius/Avantprojecte_llei_pisos_buits.pdf).
Aquest grava els habitatges d’empreses que portin més de dos anys buits sense causa
justificada, a través d’una quota progressiva de 500€, 825€ i 1.650€ en funció del nombre
d’immobles que s’acumulin. Així mateix, crea un registre de pisos buits durant més de dos anys.
Cinc mesos després de que la PAH posés en marxa la campanya “moció PAH” per recuperar
habitatge buit en mans de les entitats financeres, una moció aprovada ja en més de 100
ajuntaments catalans.
Per això no podem deixar de denunciar que l'impost sobre habitatges buits proposat pel govern,
d’una banda, per rellevants que pugin sembla pel ciutadà, les quantitats previstes són irrisòries
pels grans tenedors d’habitatge desocupat (les entitats bancàries i les seves immobiliàries) el que
posa en dubte la seva efectiva capacitat de mobilitzar el parc en desús. De l’altre el requisit dels
dos anys de desocupació endarrereix molt el moment d’intervenció de l’administració sobre els
pisos buits i deixa fora un dels grans propietaris de pisos buits: la SAREB, o el anomenat banc
dolent, creada a finals de 2012. A través d’aquest projecte legislatiu la Generalitat podia avançar
el moment d’intervenció sobre els pisos buits, però decideix no ferho i fixa el fet impositiu en el
mateix moment en el que pot iniciarse l’aplicació de la moció de la PAH,
(http://afectadosporlahipoteca.com/2014/01/20/mocionesayuntamientos/). La moció de la PAH
preveu la possibilitat de requerir l’ocupació del habitatge, la d’imposarli fins a tres multes
coercitives i, si es persisteix en la conducta, sancionarla amb fins a 900.000 euros.
Així doncs, lluny d’adoptar una actitud ferma, recolzant els municipis que ja estan aplicant
aquests procediments o aplicarlos per si mateixa, la Generalitat s’ha decidit per regular un tribut
que li permeti actuar de manera més simbòlica que real sobre el parc en desús. Per això, des de
la PAH instem a la Generalitat a que emprengui mesures més contundents a l'alçada de les
circumstàncies, com ja està fent la ciutadania.
No hay comentarios:
Publicar un comentario